Sinds 2021 komen slachtoffers van cyberdelicten uit onze gemeenten op de website www.hetslachtofferspreekt.nl aan het woord. De gedachte is dat het ‘echte’ verhaal de beste vorm van preventie is. En het lijkt te werken. Maar liefst 25 gemeenten doen inmiddels mee aan het project in samenwerking met politie, Openbaar Ministerie en Slachtofferhulp Nederland.
Deelnemende gemeenten zijn onder meer Bergen, Uitgeest, Castricum, Heiloo, Velsen, Oostzaan-Wormerland, Zaanstad, Waterland, Dijk en Waard, Haarlemmermeer, Landsmeer, Purmerend, Den Helder, Heemstede, Heemskerk, Schagen, Beverwijk, Edam-Volendam, Alkmaar en Enkhuizen.
Ons uitgangspunt is dat de grootste preventieve kracht uitgaat van het delen van echte verhalen. Niet alleen om het taboe rondom slachtofferschap te doorbreken. Maar met die verhalen kunnen we ook kennis vergroten over cyberdelicten en over plekken waar je terechtkunt voor hulp. Het uitgangspunt van risicocommunicatie is dat het nooit een eenmalige actie is, want pas bij herhalingen pakt de doelgroep de boodschap op. Belangrijk hierbij is dat de overheid niet van bovenaf communiceert via ‘goedbedoelde’ adviezen, maar aan de hand van het principe ‘show, don’t tell’. Inwoners die slachtoffer zijn en hun verhaal zelf doen, dragen zo hun steentje bij aan het weerbaarder maken van andere mensen.
In 2022 hebben zich 28 slachtoffers uit onze gemeenten gemeld die hun ervaring wilden delen om andere inwoners te waarschuwen. Dit heeft na zorgvuldige selectie en afweging geleid tot twaalf verhalen in de regionale en lokale media (link naar alle krantenartikelen en online publicaties). Het merendeel van deze slachtofferverhalen gaat over online fraude.
Op de website www.hetslachtofferspreekt.nl staan twaalf persberichten en elf slachtofferverhalen die in 2022 zijn verschenen. Zoals een verhaal over bankhelpdeskfraude in Heerhugowaard en Marktplaatsfraude in Uitgeest.